“De Keerdoksite kent een lange geschiedenis. Vanaf de bouw van de Benedensluis en het uitgraven van het Keerdok op de plek waar de Dijle de stad verlaat, kreeg deze plek een boost vanaf 1905. Door het Keerdok en de sluizen konden grotere schepen aanmeren om goederen te leveren en konden ze ook letterlijk weer keren – waaraan het dok zijn naam dankt. Ooit bestonden er plannen om op de site een heuse haven te bouwen. Toen bleef het echter bij grootse plannen. Vandaag zijn de plannen minstens even ambitieus én bovendien in volle uitvoering.


De voormalige invulling van de Keerdoksite strookte niet met de huidige visie rondom kwalitatieve stedenbouw. Een omvangrijke bovengrondse parking nam het gehele Rode Kruisplein in beslag en de baanwinkels die er gevestigd waren hadden een hogere parkeer-nood. Dankzij de verhuis van deze baanwinkels naar het winkelcentrum Malinas, op enkele honderden meters van het Keerdok, kwam een grote zone vrij die kansen bood om aan duurzame stadsontwikkeling te doen.

Aan het vernieuwde Keerdok ontplooit zich een zee van recreatiemogelijkheden.”

De nieuwe Keerdoksite combineert een stedelijk karakter met groene en recreatieve ruimtes. De site omvat een mix van woongelegenheden, commerciële voorzieningen, een openbaar plein en een groen park van 10.000 m² met onder andere een minibos van 400 m². Daarnaast is er een multifunctioneel parkeergebouw dat plaats biedt aan meer dan 500 wagens en waar Voka inmiddels haar intrek heeft genomen. Het Van der Valk Hotel is, net als Parking Keerdok en het iconische gebouw van McDonald’s – de meest state of the art vestiging van België-, al operationeel. Momenteel zijn nieuwe apparte-menten, kantoren en handelsruimtes in aanbouw. De gebouwen van Bruis vormen dan ook het sluitstuk van de residentiële ontwikkelingen op de site.


Kwalitatieve architectuur vormde een belangrijke parameter waaraan alle residentiële ont-wikkelingen op de site moesten voldoen, wat zich vertaalt in knappe facades én in comfortabele woonunits daarachter.


Als stadsbestuur waakten we erover dat een brede mix van types voorzien werd zodat alle bevolkingsgroepen zich aangesproken zouden voelen om hier te komen wonen. Bovendien eisten we dat de units voldoende groot zijn, dat de gevels voldoende grote raamopeningen hebben die het daglicht binnentrekken en dat er voldoende ruimte voorzien werd voor de fiets, hét verplaatsingsmiddel bij uitstek voor wie hier komt wonen. Dankzij de ondergrondse parkeergarages is de gehele site autoluw, wat vergroening van de site ten goede kwam en ook bevorderend is voor ontmoetingen.


Fijn wordt dat je hier vanaf 2026 gedurende het hele jaar door zal kunnen zwemmen en vertoeven aan het water. Er komt een nieuwe zit- en ligzone aan het water en veilige zwemzones voor kinderen, recreatie en baantjeszwemmen. Ook voor onze watersportclubs komen er nieuwe mogelijkheden zoals een aanmeerplaats voor kajaks en suppen.”